Adres do katalogu internetowego

biblioteki szkolnej

 

 


Relacja z wystawy książek „Od największej do najmniejszej”

Tuż przed Świętem Niepodległości zakończyła się wystawa książek w szkolnej bibliotece. Wprawdzie została zaplanowana na 14-31 października 2021 roku, ale z powodów niezależnych od organizatorki trzeba było zmienić jej termin, tak więc trwała do Święta Niepodległości.

Przewodnią myślą wystawy było zaprezentowanie książek atrakcyjnych dla koneserów ze względu na szatę graficzną lub rok wydania, dlatego można było obejrzeć, np. serię „Poeci polscy” w wersji miniaturowej, a także pozycje ilustrowane przez najlepszych polskich artystów – Maję Berezowską, Jana Młodożeńca czy Bohdana Butenkę. Niewielkie formaty miały zazwyczaj także wydawnictwa bezdebitowe (wydane poza cenzurą) z lat osiemdziesiątych, także prezentowane zwiedzającym. W tym przypadku format wymuszała konieczność łatwego przenoszenia zakazanych książek.

Ciekawostką dla młodzieży było zapewne pierwsze polskie wydanie Hobbita Johna Ronalda Reuela Tolkiena, pochodzące ze zbiorów szkolnej biblioteki.

Osobną grupę stanowiły starodruki, wydania faksymilowe i reprinty. Zwiedzający dowiedzieli się, czym się różnią jedne od drugich, mogli zauważyć różnice czcionki, ilustracji, oprawy etc. wynikające z odległości w czasie, porównać czcionkę gotycką z tzw. szwabachą, staloryt z drzeworytem.

Do najciekawszych egzemplarzy należały: Biblia das ist die ganze Seilige Schrifts … w tłumaczeniu ks. Marcina Lutra wydana w Norymberdze w 1736 roku, Allgemeines und vollstandiges Evangelisches Gesanbuch … Johanna Friedricha Burga z 1759 roku oraz Kancjonał zawierający w sobie pieśni chrześcijańskie stare i nowe … wydany w Brzegu w 1890 roku. Poza kancjonałem w języku polskim, większość w języku niemieckim zaprezentowana na wystawie (było ich więcej niż jeden) została wydana we Wrocławiu w wydawnictwie Kornów, a wszystkie ukazały się na terenie dzisiejszego Dolnego Śląska i są śpiewnikami ewangelickimi. Dużą część książek stanowiły bowiem druki związane z ewangelicyzmem, a to z powodu tzw. Pamiątki Reformacji przypadającej 31 października, w którym to dniu 1517 roku ks. dr Marcin Luter przybił do drzwi kościoła zamkowego w Wittenberdze swoich 95 tez.

Wystawa cieszyła się dużym powodzeniem, odwiedziło ją 136 uczniów z różnych szkół naszego centrum oraz 15 osób dorosłych – nauczycieli, a nawet rodziców. Zgromadzone książki pochodziły z różnych źródeł – zbiorów bibliotecznych, wypożyczonych przez osoby prywatne, a także z księgozbioru Parafii Ewangelicko-Augsburskiej Opatrzności Bożej we Wrocławiu. Ogromna, ważąca ze dwadzieścia kilo, Biblia z 1736 roku budziła chyba największe zainteresowanie. Równie duże – chociaż z innych powodów – Biblia dla Minecraftersów pochodząca ze zbirów prywatnych.

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania tej wystawy, szczególnie proboszczowi parafii ewangelickiej – ks. Marcinowi Orawskiemu.


 







 



 


 

 

Adaptacje i ekranizacje lektur, szkoła średnia:

Camus, Dżuma film https://www.youtube.com/watch?v=onvCcvY-JCw

Fredro, Zemsta https://www.youtube.com/watch?v=el0PtDvg2AE

Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem https://vod.tvp.pl/video/teatr-wojny,zdazyc-przed-panem-bogiem,46539544

Mickiewicz, Pan Tadeusz  https://adapter.pl/adapter-w-szkole/pan-tadeusz/

Mickiewicz, Konwicki,  Lawa (III cz. Dziadów)  https://adapter.pl/?s=lawa

Molier, Świętoszek https://www.youtube.com/watch?v=Fec3GlyoEcE

Prus, Lalka https://vod.pl/filmy/lalka/w7yl887  lub   https://ebd.cda.pl/995×719/126516546

Słowacki, Kordian https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/kordian.html

film https://zaq2.pl/video/dbiyb

Szekspir, Makbet https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/makbet.html tekst

Szekspir, Makbet https://www.youtube.com/watch?v=MSVxOSAEzm8  film Wajdy

Wyspiański, Wesele https://zaq2.pl/video/biyqt

Żeromski, Przedwiośnie https://www.cda.pl/video/398063213


Czy można uciec z biblioteki? Zobaczcie,

jak wygląda biblioteczny „Escaperoom”

W poniedziałek 27 stycznia w bibliotece miała miejsce kolejna odsłona “Escapelibrary”, zabawy połączonej z treningiem wyszukiwania książek na półkach oraz powtórką z lektur, a także umiejętności współpracy i planowania. Tym razem zawitała do nas klasa 5 PNSP. Niestety nie udało się sprawdzić, czy uczniowie pamiętają treść lektur omawianych w pierwszym semestrze tego roku, ponieważ nie nie zdążyli rozwiązać wszystkich zadań i nie znaleźli kluczy do biblioteki. Do dzisiaj byliby gośćmi biblioteki, gdyby ich wychowawca się nie wstawił  😉 Aha! Nie dziwcie się, że postacie na zdjęciach są ruszone! Wszyscy cały czas byli w ruchu, szukając kolejnych wskazówek!

 


Ranking czytelnictwa

 


28 i 29 listopada szkolną bibliotekę odwiedziły dzieci z drugiej i trzeciej klasy Polsko- Niemieckiej Szkoły Podstawowej. Najważniejszą część  stanowił finał konkursu głośnego czytania, do którego uczniowie przygotowywali się od miesiąca. Przy ocenianiu brano pod uwagę kryteria: poprawności , głośności, intonacji i interpretacji. Jako kryterium wyodrębniono  „głośność”, ponieważ właśnie  takie natężenie głosu, aby wszyscy słyszeli i rozumieli czytany tekst,  sprawia dzieciom trudność.

W ubiegłorocznych konkursach również zwracano na to uwagę, a także w chwili ogłoszenia tegorocznego – bibliotekarka uprzedziła, co będzie brane pod uwagę przy ocenianiu.

Oczywiście nikt się nie bał i atmosfera konkursów była swobodna, chodziło bowiem o to, by uczniowie nauczyli się zwracać uwagę na to JAK czytają, a także, by umieli opanować swoją tremę.

W klasie trzeciej pierwsze trzy miejsca zajęli:
Dawid S., Juliusz P. oraz Kajetan S., wyróżnienia otrzymali  Adrianna M., Leon P. i Artemii T., a  pozostali nagrody pocieszenia. Nagrodami były oczywiście książki.

Dla klasy drugiej był to jeden z pierwszych poważnych konkursów, dlatego wszyscy uczestnicy otrzymali nagrody. Były nimi wierszy  naszej nauczycielki Pani Aliny Żwirblińskiej pt.  „Jesienne kropelki” oraz zakładki.

Druga część spotkania została poświęcona rozliczeniu się dzieci z wypożyczonych książek i wypożyczeniu nowej lektury na jesienne popołudnia.

JB

 


 

Przez cały październik tego roku trwały dwa konkursy czytelnicze i zarazem plastyczne: „Namaluj ilustrację do wybranej książki” w Szkole Podstawowej Specjalnej oraz „Zaprojektuj obwolutę wybranej książki” w Polsko-Niemieckiej Szkole Podstawowej i szkołach ponadpodstawowych naszej fundacji.

W konkursie wzięło udział siedem osób – trzy z SPS i cztery z PNSP. Nagrodą za udział miała być ocena z języka polskiego oraz ekstra punkty przy ocenie semestralnej z zachowania za aktywny udział w życiu szkoły i czytelnictwo.

Do końca miesiąca spływały prace, a na początku listopada jury w składzie (kolejność alfabetyczna): Dorota Brożek, Joanna Brzastowska, Alina Żwirblińska, zdecydowało przyznać:

w klasach „a” Szkoły Podstawowej Specjalnej,

I miejsce  Oliwii N. z kl. 4
za oryginalność i świetne oddanie nastrojów postaci.

II miejsce ex aequo:
Fabianowi N. oraz Piotrowi H. z kl. 5
za kolorystykę i staranne wykonanie.

w klasach „b”:

I miejsce Erykowi W. z kl. 2 
za wykonanie, pomysł i staranność.

w Polsko-Niemieckiej Szkole Podstawowej:

I miejsce  Annie J. z kl. 6a
za  oryginalność, kompozycję, uwzględnienie wszystkich wymagań i staranne wykonanie.

II miejsce Danielowi  J. z kl. 6b
za grafikę, kompozycję i staranność.

III ex aequo:
Adamowi T. z kl. 5
za staranne wykonanie.

Janowi H. z kl. 6a
za staranne wykonanie.

12 listopada uczniowie otrzymali słodkie nagrody ufundowane przez członkinie jury w postaci tabliczek czekolady, panie polonistki wpisały im bardzo dobre i celujące oceny, a wychowawcy otrzymali prośbę o przyznanie dodatkowych punktów przy ocenie z zachowania.

GRATULUJEMY!!!

ZAPRASZAMY DO GALERII


 

 


Tak kształtowało się czytelnictwo w naszych szkołach w roku szkolnym 2018/2019.

Dziesięcioro uczniów, którzy w ciągu roku szkolnego przeczytali najwięcej książek niebędących podręcznikami, otrzymało nagrody książkowe podczas uroczystego rozdania świadectw. GRATULUJEMY!

 

 

 



 

Bijemy rekord czytania

W tym roku już po raz czwarty biliśmy rekord czytania w tym samym momencie. Czytelnicza akcja pod tym tytułem miała miejsce właśnie dziś, tj. 7 czerwca o godz.10:00 i nie przeszkodził nam w tym nawet deszcz, który padał od rana i zmoczył wszystkie parkowe trawniki i ławeczki.  Dlatego też jedną z pierwszych czynności przed rozpoczęciem „Jak nie czytam, jak czytam” było… wytarcie do sucha ławek. Deszcz już nie padał i – mimo chmur – nie spadała na nas ani jedna kropla!

Punktualnie o 10:00 spotkali się nauczycieli i uczniowie naszych wszystkich szkół i ośrodków, a także goście. Była więc młodzież z gimnazjum, liceum oraz technikum ekonomicznego, a także szkoły branżowej. Dołączyły też  dzieci z Polsko-Niemieckiej Szkoły Podstawowej, Szkoły Przysposabiającej do Pracy, przedszkolaki oraz uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej „Przystań”. Wprawdzie zabrakło naszych seniorów z Domu Opieki Społecznej,  ale przyszli do nas niektórzy uczniowie Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1.

Tegoroczne „Bicie Rekordu Czytania” było jednocześnie „Biciem Rekordu Czytania Cekironka” – naszej szkolnej gazetki, chcemy bowiem ją rozreklamować wśród uczniów i zachęcić do pisania własnych felietonów bądź artykułów do następnych numerów. Rozpoczęliśmy więc  od nagrodzenia zwycięzców w konkursie wiedzy o „Cekironku” i krótkiej ankiety wśród obecnych na ten sam temat. Następnym punktem programu było pięciominutowe czytanie przyniesionych ze sobą książek, a później pierwszoklasiści zaprezentowali wiersze o zwierzętach przygotowane na konkurs recytatorski.

Ostatni element naszego święta czytelnictwa to zajęcia grupowe – uczestnicy wybierali taki sposób czytania, jaki im najbardziej odpowiada. Niektórzy wzięli udział w sztafecie z książką. Po przebiegnięciu wyznaczonego dystansu kolejni zawodnicy zasiadali na ławkach, by poczytać przygotowane powieści. Wygrywał ten, który przeczytał najwięcej stron w najkrótszym czasie.  Inni wybrali „Czytanie Emocjonalne”, tj.  czytając na głos wybrany fragment, starali się  jego treść odzwierciedlać gestami,  mimiką i modulacją głosu. Można też było uczestniczyć w „Czytaniu w Kręgu”. W tym roku czytaliśmy – jakże by inaczej – „Cekironek”. Pozostali dołączyli do grupy „Czytania Indywidualnego”, która rozłożyła się na kilku parkowych ławkach lub rozsiedli się na pufach „Kawiarenki Literackiej”, chrupali nabyte tam za symboliczne 10 gr  ciasteczka i czytali książki lub gazety wypożyczone w tejże kawiarence.

Najmłodszym oraz uczestnikom WTZ „Przystań” szkolna bibliotekarka czytała fragment „Władcy Lewawu” Doroty Terakowskiej, a później chętni recytowali wiersze.

Cała impreza trwała wypełnioną czytaniem godzinę.

Zapraszamy do GALERII

Tekst  Joanna Brzastowska
zdj. Adam Tracz
Waldemar  Rożek
Zbigniew Brzastowski

 


 



23.11.2016 – ROK SIENKIEWICZA w BIBLIOTECE

Dobiega końca rok poświęcony Henrykowi Sienkiewiczowi. Zastanawiałyśmy się, jak go uczcić. Kolejna akademia ku czci…? Konkurs wiedzy na temat…? A może rozwiązywanie krzyżówek? Postanowiłyśmy wreszcie (ja – bibliotekarka i ja – polonistka), że zaproponujemy uczniom klasy piątej zrobienie gry planszowej „Śladami Stasia i Nel”.  Pomysł został przyjęty entuzjastycznie!

Wszyscy z zapałem pracowali, przygotowując zajęcia. Piątoklasiści na polskim pilnie wyszukiwali w tekście wszystkie miejsca ważne w podróży dzieci. W bibliotece wrzała praca przy sporządzaniu makiety gry planszowej z zaznaczonym konturem Afryki. Kiedy już wstępne przygotowania dobiegły końca, spotkaliśmy się w bibliotece i rozpoczął się ważny etap tworzenia gry: wyznaczenie trasy na mapie Afryki, wykonanie pionków i kostek do gry oraz ułożenie scenariusza. Każdy miał swoje zadanie. Niektórzy pracowali samodzielnie, inni w grupach, jednak niezależnie od systemu pracy przyniosła ona świetne efekty, chociaż trzeba było na nią poświęcić sporo czasu.

Na zakończenie każda grupa przedstawiła zasady swojej gry i zaprezentowała przygotowane plansze i potrzebne akcesoria. Pionki i kostki do gry zostały wykonane z plasteliny. Jeden zestaw przedstawiał nawet Stasia, Nel i słonia! Rozgrywki zostały przeniesione na kolejną lekcję polskiego, bo już nam zabrakło czasu.

Podczas rozgrywek gry stworzone przez młodych czytelników „W pustyni i w puszczy” okazały się bardzo interesujące i emocji nie zabrakło. Teraz plansze gry ozdabiają klasową ścianę. (JK)